Advertising

Home Repülős, Helikopteres és Űrhajós játékok Szuperhősös játékok Lányos játékok Rajzfilmes játékok Rajzfilmek

Sínzeppelin és az Árpád gyorssínbusz

Árpád gyorssínautóbusz, Sínzeppelin, meghökkentő vonatok, vonat,

Sínzeppelin (1931)
Nagy feltűnést keltett a sínzeppelin, amit Kruckenberg német mérnök tervezett az 1930-as évek elején. Kruckenberg a repülőgépek és vonat előnyeit egyesítette ebben a járműben. Négytengelyes, áramvonalas és egy hatalmas légcsavar hajtotta meg ezt a vonatot. A jármű méretei: 19,6 m hosszú és 2,6 m széles. A tömege 18,6 t volt. Egy 440 kW teljesítményű repülőgépmotor biztosította a haladását. A végsebessége 230 km/h volt a tesztek során. Az állomásokat nem a légcsavarja segítségével, hanem akkumulátorok által táplált elektromos motorokkal hagyta el. A rendszeres forgalomban viszont nem jelent meg, nem kezdték el a gyártást. A következő hátrányai voltak: csak egy irányban volt képes haladni, kicsi volt az utastere. A befogadóképességen és a kényelmen lehetett volna javítani is, de a propeller által keltett légörvények a sínek között lévő kavicsokat felkapták, megmozgatták. Ez utóbbi igen balesetveszélyes volt.
A vonat megmaradt a vasúttörténet egyik kuriózumának.

Az Árpád gyorsínautóbusz (1934)
A Ganz-gyár első Árpád vonatát 1934-ben állították forgalomba. Azért hívták sínautóbusznak, mert további kocsikat nem húzott. Budapest és a nagyobb városok közötti gyors utasforgalom lebonyolítása volt a feladata. A MÁV 1940-ig 7 darabot állított forgalomba. A négytengelyes sínautóbuszt, ami 32 t tömegű, egy 160 kW teljesítményű Ganz-Jendrassik típusú dízelmotor hajtotta, egy ötfokozatú sebességváltón keresztül. A legnagyobb sebessége 110 km/h volt, ezt 72 személy szállításával tudta teljesíteni. A Budapest – Bécs távolságot, egy megállással, kevesebb mint három óra alatt tette meg. Abban az időben ez figyelemre méltó teljesítménynek számított.

hirdetés


képek