Advertising

Home Repülős, Helikopteres és Űrhajós játékok Szuperhősös játékok Lányos játékok Rajzfilmes játékok Rajzfilmek

Rocket

Rocket, gőzmozdony, Stephenson, Liverpool Manchester Railway, Railway

A Liverpool Manchester Railway (LMR) hirdetett egy versenyt, annak érdekében, hogy kiválasszák, a legjobb mozdonytípust. Ennek a megmérettetésnek lett az eredménye a Rocket nevű gőzmozdony, amit George Stephenson és Robert Stephenson (apa és fia) készített el 1829-ben. A tesztet sikeresen végrehajtotta, ezért a zsűri úgy gondolta, hogy Stephensonnék mozdonya lesz a legmegfelelőbb és legmegbízhatóbb a vasút számára. Ennek köszönhetően ők kapták meg az ötszáz fontos díjat is.
Az LMR vasútvonal 1830-ban indult el, ahol a Rocket vontatta az első szerelvényt. Ezáltal lett a világon az első sikeres személyszállító gőzmozdony. A megengedett legnagyobb sebessége 47 km/h volt, ami abban az időben igazán komoly sebességnek számított.
Sikerét a többi gőzmozdonnyal szemben annak köszönhette, hogy rengeteg újítást használtak fel a meghajtás terén. A nagy sebességét a kazán két oldalára ferdén beépített dugattyúhengernek köszönhette, ami rövidebben kapcsolódott a hajtott kerekekhez, aminek köszönhetően nagyobb hajtóerőt volt képes leadni. Fontos fejlesztés volt még a szerkezeten, sokcsövű kazán és a léghuzatos kéménycső. Ezek segítségével a gőztermelés sokkal hatékonyabbá vált.
Az 1800-as évek első felében a himbás hajtásrendszerű gőzmozdonyok voltak elterjedve. Ezek jellemzője az ormótlan méret és az alacsony sebesség.
Az 1830-as évek után tervezett gőzmozdonyokban a Stephensonnék által használt újítások jelentős része már megjelent.
Az eredeti tervek szerint készült mozdonyt 1840-ben kivonták a forgalomból és további fejlesztéseket hajtottak végre rajta. Többek között a ferde dugattyúhengert vízszintessé alakították.
A George Stephenson és Robert Stephenson által készített és tervezett mozdonyt tekinthetjük a modern gőzmozdonyok ősének.

hirdetés


képek