Advertising

Home Repülős, Helikopteres és Űrhajós játékok Szuperhősös játékok Lányos játékok Rajzfilmes játékok Rajzfilmek

Mozdonyok Magyarországon

mozdonyok, gőzmozdonyok, vonat, játék a vonatokkal, online vonatos játékok

Terveim szerint egy sorozatot szeretnék készíteni a Magyarországon közlekedett vonatokról. Az írások nagyrészt Mezei István munkájára épülnek.
Gőzmozdony a hazai vasutak hőskorában (1846)
1846-ban indították el az első vonalat Pest és Vác között. 33 km hosszú volt és közel egy óra alatt tették meg az utat a korabeli mozdonyok. Az első mozdonyok a Buda és Pest nevezetűek voltak és Belgiumban készítették. Később, több mozdonyt is rendeltek Ausztriából, ezek egyike volt a Béts nevű. 40 kW teljesítményű személyvonati mozdony ami már képes volt 40 km/h sebességre is. A mozdony kéthengeres gőzgépe a kazánban fejlesztett gőzzel két kereket, azaz egy kerékpárt hajtott. A meghajtáshoz szükséges gőz fejlesztéséhez a szenet és a vizet a mozdony szerkocsijában tárolták. A vezetőállása nyitott volt, abból a meggondolásból, hogy így éberebbek maradnak a mozdonyvezetők és a fűtők.
Az első magyar gyártmányú gőzmozdony
Az 1873-ig a hazánkban közlekedő gőzmozdonyokat Belgiumban és Ausztriában gyártották. 1870-ben alapították a MÁV Gépgyárat, amiben először csak a javításokat végezték, majd 1873-tól a gyártásba is bekapcsolódott. Az 1873-as bécsi világkiállításon be is mutatták az első gőzmasinát a 335-ös tehervonati gőzmozdonyt. Ennek a teljesítménye 295 kW, tömege 73 tonna és 45km/h volt a legnagyobb sebessége. A mozdony kéthengeres gőzgéppel volt ellátva, ami három kerékpárt hajtott. A hozzátartozó szerkocsi háromtengelyes, ami több mint 12 köbméter vizet és 7 tonna szenet volt képes befogadni. 1940 elejéig használták Magyarországon.
1873-ban összesen 3 db mozdonyt készítettek, de később már kielégítették a belföldi vasút mozdonyszükségletét. A mozdonyok ugyan azt a technikai színvonalat képviselték, mint a külföldi társaik, viszont a tervezésnél a hazai viszonyokat vették figyelembe.

hirdetés


képek