Advertising

Home Repülős, Helikopteres és Űrhajós játékok Szuperhősös játékok Lányos játékok Rajzfilmes játékok Rajzfilmek

Aérotrain

aérotrain, meghökkentő vonatok , vonat ,

Franciaországban kísérleteztek az 1960-1970-es években, egy teljesen újfajta tömegközlekedési eszközzel, ennek a neve a Aérotrain. A találmány és a fejlesztés Jean Bertin mérnök nevéhez fűződik. A működése azért volt különleges, mert kötött pályás közlekedési eszköznek tervezték, mint a vonatot, de nem kerekeken gördült, hanem légpárnán lebegett. Az előrehaladást pedig sugárhajtómű biztosította. Ez az eljárás nagyságrendekkel egyszerűbb és olcsóbb, mint a mágnesvasutaknál használt megoldás. Igaz, speciális pályán tudott csak közlekedni, viszont ez csak egy sima betonpálya, középen egy vezető sínnel.
1965 és 1977 között három kísérleti pályát építettek, kettőt Franciaországban, egyet pedig az USA-ban. Ezeken a vonalakon a kísérleti jármű elérte a 430 km/h sebességet, ezzel a mai napig tartja a légpárnás járművek sebességi rekordját.

A járműből összesen 5 db épült, kizárólag tesztelési céllal.
Aérotrain 01 – 1:2 méretarányban készült, először propeller hajtotta, majd átszerelték sugárhajtóműre. 2 pilóta és 4 utas szállítására volt alkalmas.
Aérotrain 02 – Ez sem volt még teljes méretű szerkezet.
Aérotrain S44 – Ezt már teljes méretben építették meg. Személyszállításra alkalmas motorkocsi volt, sebessége 200 km/h. Építettek bele egy indukciós motort is a további fejlesztésekhez.
Aérotrain I80 – Ez már egy nagy kapacitású szerelvény volt. 80 utas befogadására volt alkalmas és a teljes tömege elérte a 11.25 t. Propelleres meghajtást alkalmaztak rajta, mint a Sínzeppelinen, aminek a teljesítménye 1610 LE volt és 250 km/h sebességre volt képes. Ennek köszönhetően a a környezet zajterhelése igen jelentősnek mondható volt. Később ezt átépítették, egy nagyobb teljesítményű motorral szerelték fel, így elérte a 350 km/h sebességet.

Az elképzelésnek azonban sok hátránya volt a TGV-vel szemben:
Mivel nem kompatibilis a meglévő vasúthálózattal, csak magas költséggel lehetett volna eljuttatni a városok központjába.
A kapacitása jelentősen kisebb, mint a TGV vonatoké.
A TGV elektromos hajtásával szemben az Aérotrain kerozinnal működött, ami drágább üzemeltetést eredményezett.
Azért voltak előnyei is az elképzelésnek:
Az üzemeltetése és a pálya megépítése olcsóbb, mint a hagyományos vonatoké
Állításuk szerint csendesebb, mint a hagyományos vonatok

Az ötödik példányt az USA-ban készítették, ami a tesztpályán 240 km/h sebességet ért el.
A prototípusokból 2 hangártüzekben megsemmisült. A teszteket 1977-ben fejezték be, amikor is Jean Bertin meghalt.

hirdetés


képek