Advertising

Home Repülős, Helikopteres és Űrhajós játékok Szuperhősös játékok Lányos játékok Rajzfilmes játékok Rajzfilmek

A nagysebességű vasút

Nagysebességű vasút, vonatos játékok, Sinkanszen, TGV,

Kísérleti pályákon már elérték a közel 600 km/h-ás sebességet is.
A nagy sebességű vonatokat elsősorban személyszállításra használják, de akad ahol postai szállítmányokat is visz.
A hosszú távú utazásnak Franciaországban közel 70%-át, Németországban 40%-át a nagy sebességű vonatokon teszik meg az utasok. Ez annak köszönhető, hogy lehet, hogy a vonaton az utazási idő valamivel több, mint a repülőn, de a vonattal a város központban szállhatunk le, míg a repülőterek a városoktól távolabb helyezkedik el. A vonattal történő utazással órákat lehet megspórolni. Ezeken felül a vonat kevésbé szennyezi a környezetet, valamint a jegy árak között is jelentős különbség van. Ezek nem elhanyagolható tények.
Jelenleg Európában Franciaországban, Spanyolországban, Belgiumban, Olaszországban épül új nagy sebességű vasútvonal. Ázsiában Kína és India fejleszti a hálózatát. Dél-Amerikában Brazília és Argentína, Afrikában Marokkó tervezi, hogy saját gyorsvasutat épít
A nagy sebességű vasúti pályákat négy nagy csoportba oszthatjuk.
Teljesen önálló pálya
Csak a nagy sebességű vonatok használják az adott vonalat, egyéb vonatok nem közlekednek rajta. Ilyen a japán Sinkanszen vonal.
Nagy sebességű vonatok normál pályán
Általában a városokon belül a hagyományos pályákra térnek át a nyagysebességű vonatok. Ennek ott van a jelentősége, hogy nem kell külön állomásokat építeni, valamint olyan városokat is el lehet érni a vonatokkal, ahol nincs kiépítve a speciális sínpár. Ilyen a francia TGV.
Normál vonatok a nagy sebességű pályán
Ebben az estben a hagyományos vonatokat ráengedik a nagy sebességű pályaszakaszokra.
Mind két irányban átjárható rendszer
Mind két fajta vonat közlekedik mind a két vasúti pályán. Ilyen rendszer működik Németországban.

Sebességrekordok
1963 – Japán – Sinkanszen – 256 kilométer/h
1967 – Franciaország – TGV – 318 kilométer/h (gázturbina-típus)
1968 – Nyugat-Németország – 200 kilométer/h
1972 – Japán – Sinkanszen – 286 kilométer/h
1974 – Nyugat-Németország – kelet-európai idő szerint-01 – 230 kilométer/h
1974 – Franciaország – Aérotrain – 430,2 kilométer/h (nagy gyorsaságú egysínű vasút-vonat)
1975 – Nyugat-Németország – Comet – 401,3 kilométer/h (gőzrakétameghajtás)
1978 – Japán – hsst 01 – 307,8 km/h     (kiegészítő rakétameghajtás)
1978 – Japán – hsst 02 – 110 kilométer/h
1978 – Olaszország – Pendolino – 250 kilométer/h
1979 – Japán – Sinkanszen – 319 kilométer/h
1979 – Japán – ML500 (ember nélküli) – 517 kilométer/h  
1981 – Franciaország – TGV – 380 kilométer/h
1985 – Nyugat-Németország – ICE – 300 kilométer/h
1987 – Japán – MLU001 (személyzettel ellátott) – 400,8 kilométer/h
1988 – Nyugat-Németország – ICE – 406 kilométer/h
1988 – Nyugat-Németország – TR-06 – 412,6 kilométer/h
1989 – Nyugat-Németország TR-07 – 436 kilométer/h  
1990 – Franciaország – TGV – 515,3 kilométer/h
1992 – Japán – Sinkanszen – 350 kilométer/h
1993 – Japán – Sinkanszen – 425 kilométer/h
1993 – Németország – TR-07 – 450 kilométer/h
1994 – Japán – MLU002N – 431 kilométer/h
1996 – Japán – Sinkanszen – 446 kilométer/h
1997 – Japán – mlx 01 – 550 kilométer/h
1999 – Japán – mlx 01 – 552 kilométer/h
2003 – Németország – Transrapid 08 – 501 kilométer/h
2003 – Japán – mlx 01 – 581 kilométer/h
2004 – Dél-Korea – HSR-350X (KTX) – 350 kilométer/h
2007 – Franciaország – TGV – 574,8 kilométer/h

hirdetés


képek