Advertising

Home Repülős, Helikopteres és Űrhajós játékok Szuperhősös játékok Lányos játékok Rajzfilmes játékok Rajzfilmek

109-es és a 601-es gőzmozdonyok

302-es gőzmozdony, 601-es gőzmozdony, gőzmozdony, vonat, vasút

A Déli Vasút 109-es személy és gyorsvonati gőzmozdonya
A Déli Vasúttársaság magyarországi vonalaira a MÁV Gépgyár az osztrák típusokkal azonos szerkezetű mozdonyokat gyártott, az első világháború előtti időkben. A Déli Vasút magyarországi szakaszait a MÁV 1930-ban átvette az osztrák tulajdonostól és az ott szolgáló mozdonyok ekkor a 302-es számot kapta. Elsősorban a Balaton déli partján közlekedtek a gyorsvonatok.
A 302-es gőzmozdony 1140 kW teljesítményű, 106 t tömegű szerkocsis mozdony, ami 100 km/h sebességgel volt képes haladni. Kéthengeres gőzgépe három kerékpárt hajtott. A szerkocsiban 6 t szén és 17 köbméter vizet volt képes szállítani. A MÁV-nál az 1960-as évekig használták személy és gyorsvonatok vontatására.

A 601-es gőzmozdony
Európa egyik legnagyobb teljesítményű mozdonya volt, amit 1914-ben kezdtek el gyártani a Magyar Királyi Állami Vasgyárak. Az első világháborúig az ország akkori vasúthálózatán számos hegyi szakasz volt, ahol több mozdonyt kötöttek össze, hogy megbirkózzanak az emelkedőkkel. Az is előfordult, hogy a szerelvény végére egy tolómozdonyt kapcsoltak. A MÁV Gépgyár utóda, 1914-ben elkészítette a Malett rendszerű 601-es mozdonyt, ami ebben az időben a legnagyobb teljesítményre volt képes Európában. A szerkocsis, nehéz hegyimozdony hat hajtott kerékpárral készült. A kazánjában megtermelt gőzt először a hátsó három kerékpárt hajtó gőzgép két, nagynyomású hengerébe, innen az első három kerékpárt hajtó gőzgép két, kisnyomású hengerébe került. A gőzmozdony két részre tagolt szerkezete és futóműve lehetővé tette, hogy kisebb sugarú kanyarokban is tudjon közlekedni. Közel 23 m hosszú, 2100 kW teljesítményű, 170 t tömegű mozdony 60 km/h sebességgel volt képes közlekedni. A négytengelyes szerkocsijában 8 t szenet és 26 köbméter vizet volt képes magával vinni.

hirdetés


képek